© 2014 by Port Solutions Rotterdam 

insta.png

Associate partners:

Associate member:

GroeneZaken_Icoontje_groot.png

Drijvende walstroom generatoren op LNG?

February 13, 2017

Op de website van RTV Rijnmond verscheen op dinsdag 7 februari 2017 het artikel: "Rotterdam overweegt 'drijvende stroom' voor cruiseschepen". Het artikel gaat over de mogelijkheden om walstroom en/of LNG in te zetten om overlast van cruiseschepen voor omwonende te verminderen. En dat met de nadruk op de en/of in de zin. 

 

Walstroom

Maar wat is nou eigenlijk walstroom? Walstroom is een begrip waarmee wordt aangegeven dat een schip gebruikmaakt van een aansluiting op het elektriciteitsnet aan de wal. Varende schepen gebruiken generatoren om elektriciteit op te weken, maar die in de haven laten draaien is een onnodige belasting van het milieu. In zeehavens is met name uitstoot van belang. Voor cruiseschepen en binnenvaartschepen de uitstoot en geluidshinder, vanwege de ligging in de bewoonde wereld. 

De ontwikkelingen rondom walstroom zijn volop gaande en in steeds meer zeehavens en binnenhavens zijn er mogelijkheden om schepen op walstroom aan te sluiten. De focus ligt met name op binnenvaartschepen, maar er wordt steeds meer onderzoek gedaan om cruiseschepen en zeeschepen ook de mogelijkheid te bieden om walstroom te gebruiken.

 

LNG

LNG is een afkorting van liquefied natural gas. In het Nederlands: vloeibaar (gemaakt) aardgas. LNG is een fossiele brandstof, net als diesel. Maar de prijs van LNG stijgt minder hard en is stabieler. Hierdoor zijn de investeringen van varen op LNG relatief snel terug te verdienen. Waarschijnlijk wordt LNG de komende jaren steeds voordeliger ten opzichte van diesel en benzine. Diesel en benzine worden steeds schaarser, waardoor de prijs blijft stijgen. LNG is veel minder schaars. Daarnaast wordt LNG in verschillende landen geproduceerd, hierdoor zijn de prijs en het aanbod minder afhankelijk van de lokale (politieke) sfeer.

Maar de afweging om gebruik te maken van LNG is niet alleen afhankelijk van de prijs. Het belangrijkste voordeel van het gebruik van LNG is dat LNG een vele malen lagere en daarmee acceptabelere uitstoot heeft. 

 

Walstroom en LNG zijn beide vanuit het oogpunt van duurzaamheid en leefbaarheid voor de omgeving ontwikkeld. En de volgende stappen worden hierin al gemaakt, zoals ook te lezen is in het artikel van RTV Rijnmond. Port of Rotterdam doet onderzoek naar deze mogelijkheden. Maar ook Port of Amsterdam is druk bezig met onderzoek naar de mogelijkheid om LNG als bron voor drijvende walstroom generatoren in te zetten.

 

Port Solutions Rotterdam draagt hieraan bij met haar expertise.

 

Drijvende walstroom generatoren?

Het klinkt als een ontwikkeling van de verre toekomst, want walstroom kent nog vele uitbreidingsmogelijkheden die nog niet benut zijn. En om LNG als algemeen geaccepteerde brandstof te krijgen is de aanleg van een infrastructuur absoluut nodig. En toch wordt er volop onderzoek gedaan naar drijvende walstroom generatoren die worden aangedreven door LNG. Zo heeft Siemens begin 2015 al patent aangevraagd op "floating shore-side power supply with external energy using an electric energy store".

Daarnaast is het Duitse bedrijf Becker Marine Systems volop bezig met de ontwikkeling van een LNG Hybrid Barge. Dit is een ponton waarin een aantal gas gedreven generatoren staan die stroom opwekken. De stroom wordt vervolgens per kabel naar een schip geëxporteerd. 

Kortom, er zijn volop ontwikkelingen op deze gebieden met goede kansen voor havens en hun omgeving.

 

Wil je meer weten over deze kansen, neem vooral contact op met Bart Verkade of Marieke Vavier.

 

 

 

 

 

 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

De Brexit nu wel echt op 31 oktober?

September 9, 2019

1/10
Please reload

Recente berichten

22/01/2019

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags