© 2014 by Port Solutions Rotterdam 

insta.png

Associate partners:

Associate member:

GroeneZaken_Icoontje_groot.png

Havensamenwerking: volop actueel

November 26, 2018

Eerder schreef ik al twee blogs over havensamenwerking. De blog Havensamenwerking door co-creatie schreef ik om aandacht te vragen voor een nieuwe manier van kijken naar havensamenwerking. Het draait in mijn optiek niet om de samenwerkende organisaties en de grenzen die de organisaties hebben. Het gaat om de netwerken rondom de havensamenwerking. Als die samenwerking en de netwerken als uitgangspunt worden genomen is de kans op een succesvolle samenwerking vele malen groter.

 

Ook schreef ik de blog Havensamenwerking: netwerkstrategie. Deze blog gaat in op de inzet van de netwerkstrategie bij havensamenwerking. In mijn optiek is de centrale vraag bij samenwerking tussen Nederlandse binnenhavens: In welke ketens en netwerken neemt mijn haven een plaats in?
Om vervolgens antwoord te geven op de vraag: In welke ketens en netwerken zou mijn haven een plaats moeten hebben en in welke niet. Dit lijkt heel logisch, maar is een belangrijke eerste stap om vervolgens een duidelijke positie te kunnen bepalen. En de vraag te kunnen stellen en beantwoorden of deze positie ook de gewenste positie is.

 

Versterking van de haven

Havensamenwerking blijft een zeer actueel onderwerp. Niet alleen binnenhavens kijken naar een manier om samen te werken. Ook zeehavens doen dat. Zo is North Seaports een fusie tussen Zeeland Seaports en de haven van Gent aan het onderzoeken en werken Antwerpen en Zeebrugge inmiddels al samen. 

 

Steeds meer havens kijken naar elkaar en naar manieren om samen te werken. Het uiteindelijke doel van een havensamenwerking is in alle gevallen dat een samenwerking tot een versterking moet leiden. De eerste gedachte die opkomt bij een versterking zal vaak zijn de toename van opbrengsten, havengelden en kadegelden. Maar dat is lang niet altijd de manier waarop een havensamenwerking tot versterking leidt.

 

Versterking kun je zien als waarde toevoegen. En het toevoegen van waarde is zeker niet altijd in euro's. Dat kan zijn in het versterken van het merk van de haven, waardoor indirect het vestigingsklimaat verbetert.

Het kan ook betekenen dat jongeren meer interesse krijgen in haven- en logistiek gerelateerde opleidingen omdat ze "wel eens van de haven hebben gehoord", waardoor de bedrijven die gevestigd zijn in havens eenvoudiger aan goed opgeleid personeel kunnen komen. En zo zijn er natuurlijk nog vele manieren waarop de toegevoegde waarde van havensamenwerking zich laat zien. 

 

De praktijkvoorbeelden van een succesvolle havensamenwerking vind je in Port of Zwolle (de samenwerking tussen Kampen, Meppel en Zwolle), Havenbedrijf Twente (de samenwerking tussen Almelo, Hof van Twente, Lochem, Hengelo en Enschede) en bijvoorbeeld Blue Ports Limburg (de samenwerking tussen 10 Limburgse binnenhavens.) 

 

De havensamenwerkingen Port of Zwolle en Havenbedrijf Twente zijn samenwerkingen tussen verschillende gemeenten (en zelfs verschillende provincies) waar de toegevoegde waarde zich nu al laat zien door een duidelijk loket te vormen voor het bedrijfsleven. Beiden havenbedrijven werken aan of met één havenverordening, één havengeldverordening, uniforme inning van havengelden en zijn daarmee een duidelijk aanspreekpunt voor het bedrijfsleven. En dat is al belangrijke toegevoegde waarde in een havensamenwerking.

 

In een volgende blog zal ik dieper ingaan op de meer praktische aspecten van havensamenwerking. 

Voor meer informatie over havensamenwerking of begeleiding van de (potentiële) samenwerking met andere havens, neem dan contact op met Marieke Vavier.

 

 

 

 

 

Please reload

Uitgelichte berichten

De Brexit nu wel echt op 31 oktober?

September 9, 2019

1/10
Please reload

Recente berichten

22/01/2019