© 2014 by Port Solutions Rotterdam 

insta.png

Associate partners:

Associate member:

GroeneZaken_Icoontje_groot.png

Digitalisering in de containerlogistiek

April 5, 2017

Nieuwe partijen zoals Flexport, Freightos, Amazon, etc. nemen positie in de traditionele wereld van de containerlogistiek. Deze bedrijven hebben één ding gemeen en dat is dat ze allen vanuit de technologische hoek komen en begonnen zijn met een IT-systeem om daar vervolgens een logistiek dienstverlener rondom heen te bouwen. Zij maken de keten transparant, opereren op de laag tussen de klant en de assetwoners en verzamelen daarbij zoveel mogelijk data. Dit stelt ze uiteindelijk in staat om de planning over de assetowners heen te maken.

 

Rederijen moeten bewegen

Aan de kant van de asset-owners zien we dat de consolidatie in de containervaart door gaat waardoor rederijen zich steeds minder kunnen onderscheiden op het deepseatransport. Door de consolidatie vormen zij een steeds groter machtsblok richting de havens en overige dienstverleners, waarbij ze nog steeds verlieslatend opereren. Het blijven schaven aan de kostenkant wordt hier steeds lastiger.

 

In de nieuwe strategie die Maersk onlangs gelanceerd heeft is veel aandacht voor het bundelen van de krachten van de diverse Maersk bedrijven (Maersk line, APM-Terminals, Damco, Svitzer, Maersk container Industry), waarmee zij een grote rol in de supplychain in kunnen vullen. Hierdoor kunnen zij zich weer onderscheiden en niet alleen het deepsea transport organiseren maar ook door-to-door leveringen aanbieden, waardoor zij een hogere positie in de waardekten verkrijgen. In de nieuwe strategie staat ook het thema digitalisering centraal, aangezien slim gebruik van data en een naadloze aansluiting van processen cruciaal is voor efficiënter transport.

 

Als grootste rederij heeft Maersk de handen in een geslagen met Alibaba, het grootste e-commerce platform ter wereld. Klanten die een bestelling via Alibaba plaatsen kunnen direct het transport bij Maersk er bij boeken. Een mooi voorbeeld waarin de capabilities van een “klassieke asset gedreven speler” gecombineerd worden met de capabilities van een relatief nieuwe speler die volledig online opereert.

 

Achterland komt langzaam in beweging

Op het achterland is een grote variëteit aan spelers actief die veelal sterk regionaal georiënteerd zijn. Sommige operators zoeken hier de samenwerking, maar het blijft vooralsnog een erg diffuus landschap. De gebruikte IT-systemen zijn vaak registratief van aard en minder sterk in het gebruik maken van beschikbare data om processen wezenlijk anders te organiseren. Vaak gaat vrijwel alle aandacht naar het draaiende houdende van de operatie en is er zowel qua mensen als qua middelen slechts beperkt ruimte voor vernieuwing.

 

Aan de kant van de verladers ontstaan steeds meer initiatieven waarbij zij samen optrekken om efficiënter en duurzamer transport te bewerkstelligen, door bijvoorbeeld het verzamelen van informatie over de duurzaamheid van rederijen of het hergebruik van lege containers. Vanuit de diverse regio’s worden eveneens initiatieven ontplooid om de samenwerking in een regio te versterken en daarmee de concurrentiepositie van de regio te verbeteren. Ook hierbij is het beschikken over data en in staat zijn om daar de juiste inzichten uit te halen een sleutelfactor.

 

Diverse opkomende partijen bieden meer transparantie in de mogelijkheden en het transport in het achterland. Dat varieert van het kunnen volgen van schepen en lading via AIS, tot het boeken van capaciteit op schepen, trucks en treinen. Ook hier is een combinatie zichtbaar van compleet nieuwe spelers vanuit de technologie en initiatieven vanuit bestaande logistiek dienstverleners.

 

Wie gaan er snel genoeg

Dat digitalisering de komende jaren een hoop gaat veranderen in de wereld van de containerlogistiek is zeker. In andere branches zijn het de technologiebedrijven geweest, veelal afkomstig uit Silicon Valley die de kaarten opnieuw verdeeld hebben.

 

Gezien de complexiteit en regionale oriëntatie van het achterlandtransport blijft dit vooralsnog een lastig gebied voor de nieuwe spelers met een global focus. Dit biedt voor de bestaande partijen kansen om hun positie te versterken en hun businessmodel te transformeren, waarbij digitalisering centraal staat.

 

Wie in staat zijn om snel genoeg te transformeren tot een data driven organisatie en daarmee hun positie in de container logistiek versterken, zullen we wellicht over een jaar weten.

 

Neem voor meer informatie over digitalisering contact op met Learco Kooman

Please reload

Uitgelichte berichten

De Brexit nu wel echt op 31 oktober?

September 9, 2019

1/10
Please reload

Recente berichten

22/01/2019

Please reload

Archief