© 2014 by Port Solutions Rotterdam 

insta.png

Associate partners:

Associate member:

GroeneZaken_Icoontje_groot.png

De Brexit

January 22, 2019

Op 29 maart 2017 schrijven de Britten een historische brief aan de EU. Naar aanleiding van een eerder gehouden referendum waarin 52% van de Britten voor het verlaten van de EU stemt, zegt het Verenigd Koninkrijk haar lidmaatschap van de EU op. Sindsdien wordt er gewerkt aan een

zo soepel mogelijke uittreding op 29 maart 2019, zowel voor de Britten als voor de rest van de EU. Maar de voortgang gaat zo traag dat nu al is besloten tot een overgangsperiode die loopt tot eind 2020. In deze overgangsperiode blijft alles zoals het is.

 

Britten bij de EU

In 1973 worden de Britten lid van de Europese Economische Gemeenschap, de EEG. (De EEG is de voorloper van wat we nu als de EU kennen.) Dit doen ze, ondanks alle verschillen die er bestaan. Het Verenigd Koninkrijk heeft eigen tradities en houdt bijvoorbeeld ook sterk vast aan de eigen munt, ze doen niet mee in de Euro. De reden dat ze wel mee doen in de EEG is de vrijhandel: geen tarieven voor import en export en geen oponthoud bij de grens

 

De Britten zijn meer dan vier decennia lid. Wetgeving is op elkaar afgestemd, bedrijven handelen volgens EU-afspraken. Er is veel te regelen voor de Brexit, anders volgt chaos. Een Brexit betekent namelijk dat het Verenigd Koninkrijk ook de douane- en handelsunie verlaat. De handel zal dan in vervolg gaan conform de regels van de Wereldhandelsorganisatie. En die zijn anders dan we gewend zijn. Er worden hoge importtarieven geheven op bepaalde producten, grenscontroles moeten plaatsvinden, inclusief bijbehorende lange wachttijd. En als ondernemers is een factuur met een BTW nummer niet meer voldoende, er zijn minstens 9 verschillende formulieren nodig om te kunnen handelen met het Verenigd Koninkrijk.

 

Na Duitsland exporteert Nederland het meest naar het Verenigd Koninkrijk, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Die handel is goed voor 218.000 banen en levert Nederland in 2017 circa 22,7 miljard euro op. De handel met het Verenigd Koninkrijk is daarmee van groot belang voor Nederland. 

 

Wat betekent een Brexit voor havens?

De directe gevolgen in de havens zullen groot zijn.

Er moeten keuringen plaatsvinden op de lading. Bij ferry's ontstaan lange wachttijden. En de capaciteit bij terminals en op de kade zal groter moeten zijn. Naast dit soort direct zichtbare gevolgen zal rekening gehouden moeten worden met een ingrijpende wijziging in de logistieke keten. Maar ook met een andere wijze van afhandeling van douane formaliteiten. En ten slotte, de contracten met bedrijven in het Verenigd Koninkrijk waarmee handel wordt gedreven zullen herzien moet worden.

 

Wil je meer weten over de gevolgen van de Brexit voor jouw bedrijf? Meld je aan voor de Masterclass Brexit via Bit.ly/BR_EXIT 

Please reload

Uitgelichte berichten

De Brexit nu wel echt op 31 oktober?

September 9, 2019

1/10
Please reload

Recente berichten

22/01/2019

Please reload

Archief
Please reload

Zoeken op tags